Sign. - (Te) veel calorieën in een plakje geitenkaas ...
Reclame Code Commissie 3 mei 2017 - dossier 2017/00180 – afwijzing
De klacht en de reclame-uiting
De klacht richt zich tegen de verpakking van “milde 50+ Geitenkaas jong belegen” van Albert Heijn. Op de voorzijde van de verpakking staat dat de verpakking circa 6 plakken bevat en dat een broodbeleg (20 gram) 75 Kcal bevat. Een plak kaas blijkt echter geen 20 maar 32 gram te wegen. Hierdoor zitten er geen 75 calorieën in een plak kaas, maar 120.
Klaagster vindt dit zeer misleidend; iedereen gaat er immers vanuit dat ‘een broodbeleg’ synoniem is aan ‘een plak kaas’. Niemand zal daar eerst een derde deel vanaf halen.
Het verweer
Albert Heijn meent dat zij niet handelt in strijd met de NRC. De vermelding van voedingswaarden op de voorzijde van de verpakking betreft vrijwillige voedselinformatie. Daarnaast wordt bij de verstrekking van informatie op de verpakking gebruik gemaakt van de algemeen in de markt erkende standaard hoeveelheden bij de berekening van een portie. Een portie broodbeleg kaas is altijd 20 gram.
Oordeel RCC
De Commissie stelt voorop dat de verpakking moet worden aangemerkt als reclame in de zin van artikel 1 NRC nu de verpakking onmiskenbaar een aanprijzing van de kaas inhoudt. Een reclame-uiting moet in haar geheel worden beoordeeld. Van de consument mag worden verwacht dat hij kennisneemt van de informatie op de hele verpakking. Door de vermelding “ca. 6 plakken” in combinatie met de woorden “per broodbeleg (20 gram)”, kan de Commissie zich voorstellen dat een deel van de consumenten in eerste instantie zal denken dat ‘een…