Versterking logistiek in het strafproces en het nieuwe Wetboek van Strafvordering
In deze bijdrage wordt een kort overzicht gegeven van een aantal maatregelen die het Openbaar Ministerie (OM) vanaf 2014 heeft genomen om te komen tot een daadwerkelijke kwaliteitsverbetering gericht op het strafdossier, de logistieke gang van het dossier van opsporing naar berechting alsmede op verkorting van de doorlooptijden van de behandeling van strafzaken.

Het OM startte zijn nieuwe aanpak omdat van vele zijden kritiek was gekomen op de bestaande praktijk.1 Daarbij werden drie onderwerpen centraal gesteld, te weten:
-
het verbeteren van de kwaliteit van logistiek, planning en sturing van onderzoeken binnen het OM zelf alsook in samenwerking met de politie (zie paragraaf 3);2
-
het verbeteren op het logistieke koppelvlak, te weten de verkeerstoren, van het strafdossier in de samenwerking met de Rechtspraak (zie paragraaf 4);3
-
het doen van voorstellen in het kader van het wetgevingsprogramma ‘Modernisering van het Wetboek van Strafvordering’ om bepaalde de doorlooptijd belemmerende wettelijke artikelen te doen wijzigen (zie paragraaf 5).
Want, dat op dat moment niemand van OM, Rechtspraak, politie of balie tevreden was met de gang van zaken behoeft geen toelichting. Om niet te spreken over slachtoffers van delicten of verdachten zelf. En om deze laatsten gaat het toch met name.
Er zijn overigens verklaarbare redenen hiervoor aan te wijzen. Zowel in het opsporingsproces als in de behandeling van strafzaken ter terechtzitting is in de loop der jaren de complexiteit van behandeling toegenomen. Zo kent de opsporing van zwaardere misdrijven (zogenaamde HIC-zaken) inmiddels allerlei deeltrajecten met verschillende partners en een gecompliceerde forensische praktijk.
De strafrechter is in de loop…