Black box en kilometeradministratie afgekeurd
Black box en kilometeradministratie afgekeurd
U mag op welke manier dan ook bewijzen dat u vrijwel geen privékilometers maakt met uw auto van de zaak. Een blackboxadministratie is meestal ruim voldoende en een met de hand bijgehouden kilometeradministratie is in principe geen enkel probleem, tenzij het u vergaat als de belastingplichtige in de volgende zaak.
In dit geval heeft de belastingplichtige een Opel Vivaro van de zaak. Deze Opel is uitgerust met een zogenoemde C-trackinstallatie, een soort black box. De bestuurder hoeft alleen maar een schakelaar om te zetten als hij van privé naar zakelijke kilometers switcht en andersom. Dit is ideaal, als u maar op het juiste moment het knopje indrukt. In de praktijk duurde het enige tijd voor deze belastingplichtige in de gaten had hoe het knopje werkte. Hij merkte daarbij ook op dat het knopje al verzet werd wanneer hij zijn mobiel in de buurt of op het knopje had neergezet. Kortom: de blackboxadministratie bleek een puinhoop. Deze kon dus niet dienen als bewijs voor het beperkte privégebruik. Dat is jammer, maar op zich is er dan nog niets aan de hand wanneer de belastingplichtige ander bewijsmateriaal kan over leggen. De bestuurder besluit handmatig zijn kilometers over de afgelopen periode te reconstrueren. Deze kilometeradministratie voldoet niet helemaal aan de eisen, maar dat hoeft ook nog geen probleem te zijn, als het totaalplaatje maar klopt. In dit specifieke geval is er echter geen houden meer aan: de nieuwe kilometeradministratie wijkt qua kilometerstand af van de blackboxadministratie en kent ook nog veel andere onduidelijkheden en onjuistheden. Zo is er volgens de black box gedurende een bepaalde tijd helemaal…