Dodelijk voorval tijdens overladen op zee, Annelies Ilena, Cool Expreso, zuidelijke Stille Oceaan, 7 augustus 2014
Inleiding
Op 7 augustus 2014, rond 13.55 uur LT,1 vond een dodelijk ongeval plaats aan boord van
het koelschip de Cool Expreso. Het ongeval vond plaats tijdens het overladen op zee van pallets met pakketten bevroren vis van het vissersschip Annelies Ilena. Aan het eind van de dienst werd de laatste pallet bestickerd door een bemanningslid van de Annelies Ilena aan boord van de Cool Expreso. De pallet verschoof en beknelde het bemanningslid tussen de reling en de pallet, waarbij hij dodelijk verwond raakte.
Beide schepen voeren onder de Nederlandse vlag. Naar aanleiding van dit voorval heeft de Onderzoeksraad voor Veiligheid een onderzoek ingesteld. Het betreft een zeer ernstig ongeval als bedoeld in de Casualty Investigation Code van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) en EU-richtlijn 2009/18/EG. Dit betekent dat Nederland als vlaggenstaat de plicht heeft ervoor zorg te dragen dat een veiligheidsonderzoek wordt uitgevoerd. Deze onderzoeksplicht is vastgelegd in het Besluit Onderzoeksraad voor veiligheid. Dit rapport beschrijft de toedracht van het voorval en de directe en achterliggende oorzaken ervan. Het rapport wordt afgesloten met lessen die uit dit voorval getrokken kunnen worden.
Toedracht en achtergrondinformatie
Voorval
Op 6 augustus 2014, rond 16.00 uur, ontmoette het koelschip Cool Expreso het vissersschip Annelies Ilena op een vooraf afgesproken positie2 voor het overladen op zee van pakketten met bevroren vis. Het overladen vond plaats in internationale wateren, buiten de exclusieve economische zone van Chili. In eerste instantie stond het overladen gepland voor die middag, maar werd uitgesteld naar de volgende dag in verband met te hoge deining.
De bemanning van de Annelies Ilena…