‘We bepalen zelf hoe we veiligheid beheersen‘
Balance 2.0 scorecard meetmethode
Medewerkers van NedTrain beheersen zelf hun persoonlijke veiligheid met behulp van de BALANCE 2.0 scorecard meetmehode (BSM). Hier werken zij sinds oktober 2015 succesvol mee. In dit artikel vertellen Theo van Mierlo, productiemanager Zaanstraat; Eric Janssen, preventiedeskundige en implementatiemanager BSM; Sandor Boogaard, meewerkend teamcoördinator en Peter Booster, corporate adviseur arbeidsveiligheid NS wat het geheim is achter dit succes.

In de NS werkplaats van NedTrain Haarlem in Amsterdam Zaanstraat worden treinen van graffiti ontdaan, gereinigd, gereviseerd en gerepareerd met eigen en ingehuurde medewerkers. Door minder aanbod is deze locatie tijdelijk gesloten geweest. De grootte van de bezetting fluctueert met het werkaanbod. Bij de opstart heeft veiligheid niet de noodzakelijke aandacht gekregen, maar dit is onder de bezielende leiding van Theo van Mierlo omgebogen. De veiligheidsprestaties van deze dependance van het onderhouds- en herstelbedrijf van NedTrain in Haarlem zijn vanaf oktober 2015 sterk verbeterd. NedTrain is onderdeel van de operatie van NS en verantwoordelijk voor service en onderhoud van het materieelpark van NS. Een belangrijke schakel in het vervoersproces waar ruim zeshonderdduizend reizigers dagelijks gebruik van maken. Want treinen die defect zijn rijden niet en dat is onmiddellijk voelbaar voor de reizigers. Bij binnenkomst van de werkplaats meld je je via de intercom bij het hek en vertel je voor wie je komt. Bij de beveiliging moet je veiligheidsinstructies doornemen en tekenen, een geel bezoekershesje aantrekken en worden ingetekend met tijd van binnenkomst in het kader van de bedrijfshulpverlening (bhv). Veiligheidsschoenen…